Volvo Pentas Historia: Från Småskalig Motortillverkning till Global Framgång
Volvo Penta har sina rötter i Sköfde Gjuteri och Mekaniska Verkstad, grundat 1868. Företaget tillverkade ursprungligen produkter i gjutjärn, såsom ångpannor, kärl, plogar och tröskverk. Det var dock i början av 1900-talet som motorproduktionen tog fart. År 1907 beställdes en fotogenmotor, B1, designad av ingenjör Edvard Hubendick. Namnet "Penta" valdes efter ett möte där fem män var närvarande när ritningarna presenterades.
Genombrott och Expansion: Penta Motorer och Volvo
1909 började Penta tillverka motorer, och produktionen växte snabbt. Företaget bytte namn till AB Pentaverken 1919 på grund av den ökande efterfrågan på deras motorer. En viktig milstolpe nåddes 1925 när Penta fick sin första order från AB Volvo, en ny svensk biltillverkare. Pentaverken levererade motorer till Volvo, och 1927 rullade den första Volvobilen ut, driven av en Pentamotor.
Under 1930-talet ökade Volvo sitt ekonomiska intresse i Pentaverken, och 1935 köpte de företaget och bytte namn till Volvo Pentaverken. Samtidigt introducerades den avancerade Hesselman-motorn, en sexcylindrig råoljemotor. Trots utmaningar under andra världskriget, inklusive försäljningsnedgångar för marinmotorer, överlevde företaget och introducerade 1946 en ny sexcylindrig dieselmotor som återupplivade verksamheten.
Efterkrigstiden: Produktutveckling och Internationell Expansion
Under 1950-talet fortsatte Volvo Penta att växa med innovationer som världens första serietillverkade turbodiesel 1954 och den banbrytande Aquamatic-drevet 1959. Aquamaticen revolutionerade båtindustrin genom att kombinera fördelarna med inombordsmotorer och utombordsmotorer. Introduktionen på New York Boat Show var en succé, vilket öppnade dörrarna till USA-marknaden.
På 1960-talet bytte företaget namn till AB Volvo Penta och etablerade sig globalt med dotterbolag i flera länder. En ny fabrik byggdes i Köping för att möta efterfrågan på Aquamatic-drevet, och företaget expanderade även till Sydamerika och köpte det nederländska företaget Dieseltechniek. Exportframgångarna ökade, och i början av 1970-talet stod exporten för 84 % av produktionen.
1970- och 1980-talet: Nya Motorer och Global Tillväxt
1970-talet präglades av internationell expansion, inklusive etableringen av Volvo Penta i Nordamerika och byggandet av en fabrik i Chesapeake 1976. Företaget lanserade även den populära 40-motorn 1977, vilket blev en stor framgång inom marina och industriella tillämpningar. Under 1980-talet översteg omsättningen för första gången en miljard kronor och Volvo Penta blev ett oberoende dotterbolag inom Volvokoncernen.
Under denna tid introducerades flera nya motorer, inklusive den innovativa Duoprop-drevet och laddluftkylda dieselmotorer. Tempot på produktlanseringar ökade, och reservdelsverksamheten stärktes.
1990-talet och Framåt: Innovation och Modernisering
1990-talet markerade en ny era för Volvo Penta med lanseringen av KAD-konceptet 1991, som kombinerade mekanisk kompressor och turboaggregat för imponerande prestanda. Under 1995 introducerade företaget EDC (Electronic Diesel Control), ett elektroniskt dieselstyrningssystem särskilt utvecklat för marina användningar. KAD-motorserien blev snabbt populär och Volvo Penta fortsatte sin expansion med nya fabriker och teknologier.
År 2005 lanserade Volvo Penta IPS (Inboard Performance System), vilket revolutionerade båtlivet genom att erbjuda bättre fart, acceleration, bränsleekonomi och manövrerbarhet. IPS fick mycket positiv uppmärksamhet och etablerade Volvo Penta som en ledande aktör inom marina motorer.
Volvo Penta Idag: Global Ledare inom Marina och Industriella Motorer
På 2000-talet fortsatte Volvo Penta att växa, med stora investeringar i nya fabriker och teknologi. Företaget expanderade sin motorserie för kommersiella sjöfart till större motorer, och lanserade e-handel. Volvo Penta förblev en central aktör i internationella tävlingar som Volvo Ocean Race.
Idag är Volvo Penta känt för sina kraftfulla, miljövänliga motorer och innovativa lösningar som SCR-teknik för att möta strikta utsläppsregler. Med en global närvaro och en stark historia av innovation fortsätter Volvo Penta att vara en ledande aktör inom både den marina och industriella motorindustrin.
Zipwake
Nyhet i sortimentet, nu säljer vi Zipwake E-serie interceptorer.
Zipwake E-Serie Interceptorer i sortimentet »
Begagnade delar
Nu har vi lagt in en del prisvärda beg delar. Hör av dig om du inte hittar vad du söker - vi kanske har delen ändå.
Prisvärda begagnade delar »
Marinexpress.se © - Marinmotorer och båttillbehör på nätet