1. Startsvårigheter: Om motorn har svårt att starta, eller om den startar ojämnt, kan det vara ett tecken på att tändstiften är slitna. Slitna eller smutsiga tändstift ger inte ett ordentligt gnistflöde och kan göra att motorn får problem att tända bränslet ordentligt.
2. Oregelbundet motorbeteende: Om motorn går ojämnt, stannar eller har problem med att hålla jämn tomgång, kan det vara ett tecken på att tändstiften inte fungerar som de ska. Slitna tändstift kan göra att motorn misständer eller får ojämn förbränning.
3. Rök eller lukt: Om du märker att det kommer mer rök från avgaserna än vanligt, eller om motorn luktar bränt eller "bensinigt", kan det bero på att tändstiften inte tänder bränslet effektivt. Detta kan leda till att bränslet inte förbränns helt och att det lämnar mer rök.
4. Visuell inspektion: För att kontrollera om tändstiften är slitna, kan du ta bort dem och inspektera dem noggrant. Om elektroden på tändstiftet är nedsliten, smutsig eller har en ovanlig färg (t.ex. svart sot eller brännmärken), är det ett tecken på att de behöver bytas ut. Tändstiftet ska vara en jämn, ljusbrun färg om det är i gott skick.
5. Tändstiftet är täckt av sot eller olja: Om tändstiftet har tjocka lager av sot eller olja på sig, kan det indikera att motorn har problem med förbränningen, eller att olja läcker in i förbränningsrummet. Det kan vara ett tecken på slitna tändstift eller ett problem med andra delar av motorn, som kolvringar eller ventiler.
6. Färgen på elektroden: Om elektroden är slitnare på ena sidan än den andra eller har onormalt stora avstånd mellan elektroden och tändstiftets hölje, är det ett tecken på att tändstiftet har förlorat sin effektivitet och kan behöva bytas ut.
7. Förkortad bränsleekonomi: Om du märker att du plötsligt får sämre bränsleekonomi än vanligt, kan det bero på att tändstiften är slitna och inte tänder bränslet effektivt, vilket leder till en mindre effektiv förbränning.