PRODUKTER
Sök på motortyp
Underhållsdelar
Reservdelar till Motorer
Reservdelar till Drev
Reservdelar Backslag
Specialverktyg
Tillbehör till Motorer
Begagnat
Propellrar
Övriga båttillbehör
Kemprodukter
Handböcker
Hyundai SeasAll Diesel
Solé dieselmotorer
Volvo Penta Dieselmotorer
Volvo Penta Bensinmotorer
Marina elverk
SERVICE & TJÄNSTER
Vinterförvaring
Reparationer
Konservering & Service
Snickeriarbeten

Tillbaka till Blogginlägg

Vilka är de viktigaste filtren i en marinmotor och hur ofta bör de bytas?

De tre huvudfiltren är:

Bränslefilter - Byter du detta filter för sällan kan det leda till igensättning och minskad motoreffekt. Byt filtret enligt tillverkarens rekommendationer, vanligtvis var 100-200 driftstimme.
Oljefilter - Filtret renar motoroljan från föroreningar. Ett slitet filter kan orsaka motorskador. Byt oljefilter varje gång du byter motorolja, vanligtvis var 50-100 driftstimme.
Luftfilter - Hindrar smuts och partiklar från att komma in i förbränningskammaren. Ett smutsigt luftfilter försämrar motorns prestanda. Byt luftfiltret enligt tillverkarens rekommendationer, vanligtvis var 100-300 driftstimme.

Vilka typer av remmar används i marina motorer och hur ofta bör de bytas?

V-remmar: Dessa används för att driva hjälputrustning som generatorer och vattenpumpar. De bör bytas var 500-800 timmar.

Kuggremmar: Dessa används för att driva kamaxlar och vevaxlar. De bör bytas var 1000-1500 timmar.

Tandremmar: Dessa används för att synkronisera kamaxlar och vevaxlar. De bör bytas var 1000-2000 timmar.

Vilka typer av anoder används för att skydda en marinmotor och hur ofta bör de bytas?

Zinkanodar är vanliga och fungerar bra i sötvatten och brackvatten. Aluminiumanoder är mer lämpliga för saltvatten, medan magnesiumanoder används i färskvatten. Det är viktigt att välja rätt anod för att få ett effektivt korrosionsskydd.

Anoderna bör regelbundet kontrolleras och bytas ut när de är förbrukade, vanligtvis en eller två gånger per år beroende på användning. Genom att byta ut slitna anoder säkerställer du att din marinmotor får ett fullgott skydd mot korrosion och förlänger dess livslängd.

Bälgar och hur ofta bör de bytas?

Bälgar är en viktig del av ditt båtmotorsystem som hjälper till att skydda motorn från vatten och andra element. De ansvarar för att täta runt drivaxeln och förhindra att vatten tränger in i motorn.

Det rekommenderas att byta bälgarna på din båtmotor var 3-5 år, eller tidigare om det finns tecken på slitage eller skador. Regelbunden inspektion av bälgarna är avgörande för att säkerställa att de fungerar som de ska och skyddar din motor tillräckligt.

Om du märker några sprickor, revor eller läckor i bälgarna, är det viktigt att byta dem omedelbart för att förhindra att vatten tränger in i motorn. Dessutom kan slitna bälgar leda till minskad prestanda och effektivitet hos din båtmotor.

Tillbaka till Blogginlagg

NYHETER

LCD-display

Har din timräknare i varvräknaren slocknat? Byt LCD-display och "behåll gångtimmar".

Fördjupa dig i vår instruktion.  

Läs mer...

LCD-display »

D1-30/130S

Volvo Penta D1-30/130S ny i kartong finns för omgående leverans. Passa på att byta motor i din segelbåt innan sjösättning! Kontakta oss snarast - med reservation för slutförsäljning! 149.000:- inkl moms

Volvo Penta D1-30 »

Nu med 50% rabatt!

Ge din båt det bästa med vår högkvalitativa, SAE 75W-140 syntetiska växellådsolja.

Syntetisk transmissionsolja SAE75W-140 »

Uppdaterad webshop

Efter 8 år med den gamla shopen lanserar vi nu en uppdaterad variant. Vi hoppas att ni kommer att tycka den är funktionell och att ni hittar det ni söker. Lämna feedback till oss via mail och recensera oss gärna i Trustpilot!

Zipwake

Nyhet i sortimentet, nu säljer vi Zipwake interceptorer

Zipwake interceptorer i sortimentet »

Begagnade delar

Nu har vi lagt in en del prisvärda beg delar. Hör av dig om du inte hittar vad du söker - vi kanske har delen ändå.

Prisvärda begagnade delar »